Persbericht NVB en AKBWederom vlees-advertentie afgekeurd
De Nederlandse Vegetariërsbond en de Alternatieve Konsumenten Bond hebben bezwaar gemaakt tegen de advertentie. Zoals nu door de Reclame Code Commissie is bevestigd, is het niet voor de hand liggend dat kinderen in de bedoelde leeftijdsklasse een ijzertekort zouden hebben. De suggestie dat eten van vlees een oplossing voor het huilen van een baby kan zijn is in strijd met de waarheid, misplaatst en misleidend. Kort geleden werd ook al een advertentie in stri.p.v.orm in het jongerenblad "Break Out" door de RCC veroordeeld. Hier was het de Stichting Wakker Dier die bezwaar had aangetekend. In de advertentie werd beweerd dat je (het in vlees aanwezige) heem-ijzer nodig hebt om je fit te voelen. Zoals de RCC vaststelde, zijn ook andere ijzerverbindingen dan heem-ijzer afdoende om in de ijzerbehoefte te voorzien. Ook de consumptie van non-heem-ijzer (uit plantaardige bronnen) kan ervoor zorgen dat men zich fit voelt. Niet intelligenter door vlees eten Het feit dat voor de derde keer in nauwelijks twee jaar tijd een advertentie van het Voorlichtingsbureau Vlees moet worden teruggenomen pleit niet voor de intelligentie van de bedenkers daarvan. Misschien teveel vlees gegeten? Dit persbericht betreft de beslissing van het College van Beroep van de Reclame Code Commissie d.d. 25 april 2002 in dossier 1193/01.0688. Voor nadere informatie kunt u terecht bij:
Anderhalf jaar eerder werden deze persberichten uitgebracht: Persbericht Alternatieve Konsumenten Bond over beroepVoorlichtingsbureau Vlees weer onderuit Op 29 juli 2000 plaatste het Voorlichtingsbureau een paginagrote advertentie in de Telegraaf met als kop 'domkop' bij een foto van een tienermeisje. In de advertentie werd gerefereerd aan een redactioneel artikel van een dag eerder waarin werd gesteld dat 'meisjes slimmer zouden worden door het eten van rood vlees'. Uit onderzoek van de Alternatieve Konsumenten Bond bleek dat het wetenschappelijk onderzoek waarop de Telegraaf haar artikel baseerde, een 4 jaar oude literatuurstudie betrof naar het vrkomen van milde bloedarmoede bij jonge meisjes en de eventuele effecten op de gezondheid en cognitieve functies. Rood vlees kwam in het onderzoek in het geheel niet aan de orde en is er kennelijk door de - volgens de Telegraaf - niet meer te achterhalen journalist bij verzonnen. Met de plaatsing van de paginagrote advertentie - amper een dag later - maakte vervolgens het Voorlichtingsbureau een uitglijder. De Reclame Code Commissie beoordeelde de advertentie als misleidend:
'In de advertentie wordt ontegenzeggelijk de suggestie gewekt "dat
je niet wijs bent" als je geen vlees eet.' De Commissie achtte de
uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (misleiding)
en raadde de adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke
wijze reclame te maken. Einde persbericht Persbericht over uitslag commissieReclame Code Commissie: Domkop-advertentie misleidend. Het Voorlichtingsbureau Vlees is voor de tweede maal binnen twee weken door de Reclame Code Commissie veroordeeld wegens misleiding. De eerste maal ging het om onjuiste uitlatingen op de website van het voorlichtingsbureau over Brits rundvee en vlees van slijterskoeien, ditmaal gaat het om een paginagrote advertentie die in de Telegraaf verscheen onder de titel "Domkop". Aanleiding was een tendentieus redactioneel artikel in de Telegraaf van 28 juli, waarin beweerd werd dat uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat meisjes slimmer zouden worden van de consumptie van rood vlees. Het Voorlichtingsbureau Vlees, blij dat er na alle schandalen weer ns positief nieuws te melden was van het vleesfront, haakte een dag later (vrijwel onmogelijk zonder voorkennis en overleg) in met een paginagrote advertentie waarin een modieus ogend meisje wordt afgebeeld onder de titel "domkop". In het artikel werd gesteld dat meisjes die stoppen met het eten van -het zeer ijzerrijke- roodvlees ernstig in hun intelligentie kunnen worden aangetast. Zij zouden de kans lopen om door het tekort aan ijzer bloedarmoede op te doen, wat een direct effect zou kunnen hebben op het denkvermogen. Onderzoekers van het prestigieuze King's College in Cambridge zouden
ontdekt hebben dat meisjes met bloedarmoede gemiddeld tien punten lager
scoorden op intelligentietesten dan meisjes met voldoende ijzer. Dat tekort
zou worden veroorzaakt door ondoordachte diëten die jongere meisjes
- om af te slanken of uit ideële motieven- zichzelf opleggen. De klagers (Alternatieve Konsumenten Bond en 3 particulieren) voerden
voor de Reclame Code Commissie aan dat het artikel gebaseerd was op een
4 jaar oud onderzoek dat slechts gebaseerd was op literatuurstudie. Die
studie ging overigens niet over meisjes die rood vlees consumeerden, maar
over meisjes die staalpillen slikten. De RCC was met de klagers eens dat
de advertentie van het Voorlichtingsbureau Vlees ronduit misleidend genoemd
kan worden. In de advertentie wordt ontegenzeggelijk de indruk gewekt
dat je niet wijs bent als je geen vlees eet, aldus de commissie, en dat
is niet juist. Daarom acht de commissie de uiting in strijd met artikel
7 van de NRC en adviseert adverteerder dergelijke misleidende uitingen
in het vervolg achterwege te laten. Niko Koffeman Persbericht EDEV Scholen bedolven onder gratis 'lesbrieven' en wandplaten |